13 април 2007

Орлова чука - лични впечатления

Силно съм възмутен от отношението на концесионерите на пещерата Орлова чука към туристите и лично към мен. Имахме огромното желание с моите приятели да я посетим, тъй като има какво да се види в нея, пък и се намира в невероятно красива местност.

Както навсякъде, нося със себе си фотоапарата и статива си. Хората от предишната група тъкмо излизаха от пещерата и доволно разглеждаха току що направените снимки на фотоапаратите и телефоните си. Викам си ей и аз ще взема да направя някоя готина фотка, но уви не ми било писано. Още на входа, когато ме видя, жената която развежда в пещерата изрично забрани да снимам в пещерата. "С такава техника (визирайки статива ми) в пещерата не се разрешава" каза тя. Аз я попитах защо на мен ми е забранено да снимам, след като на всеки друг посетител му е позволено. "Ама те само за две снимки". Викам си как може един човек да е толкова тъп! Казах че и аз ще снимам само две снимки :-), а тя, след продължително консултиране с директора-управител и собственик на концесията - дебелата лелка, която продава билети горе, отговори че е съгласна само ако оставя "това нещо" отвън на входа. Е как да ѝ обясня, че "това нещо" струва повече от месечната ѝ заплата, която взима без никакъв договор (тя лично се похвали), че няма да го зарежа навън без надзор, и че без статив няма никакъв смисъл да влизам с апарат в пещерата. РИОС не позволявало да се снима вътре! А на въпроса защо тогава туристите от предната група снимаха вътре, не можа да отговори.

В допълнение, бих описал и мястото, което концесионерът е длъжен да поддръжка и пази. Представляваше една хижичка и допълнителна постройка към нея, която представляваше кафене с маси и столове. Кънтеше силно чалга. Навсякъде по поляната се въргаляха боклуци а сред тях се въргаляха на пикник местни селски джигити. Някъде из тревата мярнах да седи захвърлена една ръждясала табелка на която с усилие се четеше МУЗЕЕН РЕЗЕРВАТ ПЕЩЕРА “ОРЛОВА ЧУКА”. Цялото това леке стои на името на природен парк Русенски Лом и според мен е срамота, че така наречения "РИОС" позволява това да се случва.

Такава е тъжната реалност в България, която толкова много "любя, тача и милея". Надявам се статията да стигне до този когото трябва и да се направи нещо по въпроса.

За сведение т. нар. РИОС (РИОСВ) означава Регионална Инспекция по Околната Среда и Водите. Ето адреса на русенската такава

Съжалявам единствено за това, че не можах да посетя пещерата, а бих път чак от София. Хич не е близо. Нищо, другия път, когато влезем в европейския съюз не само на думи!

1 коментар:

Анонимен каза...

много интересно място